De landingspagina is de pagina in jouw website, waar een bezoeker naar toe wordt geleidt nadat er op een link geklikt is.

Hij of zij belandt dus op een specifieke pagina binnen de website. Dit is bijvoorbeeld het geval als op een online advertentie wordt geklikt.

Een goede landingspagina geeft de bezoeker direct de informatie waar men naar op zoek is en biedt de bezoeker tevens de mogelijkheid een actie te ondernemen. Waarom is dit zo belangrijk?

De waarde van een landingspagina wordt nog wel eens onderschat en op veel websites wordt de geïnteresseerde bezoeker naar een algemene productpagina of de home page geleid en dat is tweemaal jammer:

  • Jammer voor de potentiële klant of “prospect”, want nu moet hij of zij binnen de website gaan zoeken naar het item waarin men geïnteresseerd is.
  • Jammer voor jou, want veel prospects raken hierdoor de weg (en interesse) kwijt, verlaten de website en jij verspeelt een kans op een verkoop.

De bezoeker verwacht na het klikken dus meer informatie over het product te krijgen. Als men nu op een (algemene) home page terecht komt, ebt de interesse natuurlijk snel weg.

Zeg nu zelf eens eerlijk: zou jij gaan zoeken waar op de website je de verwachte of beloofde info kunt vinden? Verwacht dat dus ook niet van de bezoekers aan jouw website.

Ingrediënten van een goede landingspagina

Content van de pagina

De bezoeker is opzoek naar specifieke informatie en die moet dus ook op de landingspagina aangetroffen worden. Zo houd je de aandacht van de bezoeker vast en wordt deze niet afgeleid door allerlei andere zaken en aanbiedingen.

Zorg dus voor kwaliteitsvolle content op jouw landingspagina en gebruik voor verschillende aanbiedingen of campagnes verschillende landingspagina’s.

Call To Action

Op de landingspagina heb je de kans om de bezoeker aan je te binden met behulp van een zogenaamde Call To Action (CTA), oftewel aansporing tot het nemen van een actie in het Nederlands. Deze actie kan eigenlijk van alles zijn. Onderstaand een paar voorbeelden:

  • inschrijven voor een nieuwsbrief
  • downloaden van een bestand, bijvoorbeeld een e-book of handleiding
  • een offerte aanvragen
  • contactinformatie achterlaten

Een landingspagina mag op meerdere plaatsen een CTA hebben, maar zij moeten allemaal met dezelfde campagne te maken hebben.

Ontwerp van de landingspagina

Een landingspagina moet duidelijk en “to the point” zijn. Geen lange verhalen, maar wel in de stijl van de website. De lezer moet meteen kunnen zien waar actie ondernomen kan worden. Plaats daarom een CTA in de bovenste helft van het scherm (“above the fold“).

Zorg ook voor een responsive ontwerp, zodat de pagina op alle verschillende typen platforms, van smartphone tot smart hd-tv, weergegeven kan worden.

Search Engine Optimization (SEO)

Zoals gezegd, komt een bezoeker op de landingspagina terecht na het doorklikken op een link. Dit kan een advertentie zijn, maar ook de zoekresultaten van een zoekmachine.

Het is dus belangrijk dat een landingspagina ook een hoge ranking krijgt in de zoekmachines (de zogenaamde organische ranking). Dit is het gebied van de SEO of zoekmachine-optimalisatie in gewoon Nederlands. Door voor verschillende producten, diensten of campagnes aparte landingspagina’s te maken, kunnen specialisten deze pagina’s maximaal voor de zoekmachines optimaliseren.

De geïnteresseerde zoekers worden zo nóg gerichter naar het doel geleid: jouw landingspagina.

Enkele tips:

  • Zorg voor ingevulde title tags en meta descriptions
  • Zorg dat de pagina niet per ongeluk op noindex wordt gezet
  • vergeet de landingspagina niet in de sitemap (‘plattegrond’ van de webpage) op te nemen

Straal vertrouwen uit

Zeker voor nieuwe potentiële klanten is dit zeer belangrijk. Laat bijvoorbeeld het logo zien van een kwaliteitskeurmerk welke jouw onderneming is toegekend, of een review page waar bestaande klanten hun ervaringen vertellen.

Voordelen van een goede landingspagina

  • De lezers die hebben doorgeklikt op de advertentie zijn geïnteresseerd in jouw campagne of product. De landingspagina is specifiek gemaakt voor de advertentie of campagne. Dit heeft tot gevolg, dat jouw boodschap op de pagina beter gelezen wordt en dat er minder bezoekers afhaken.
  • Met de landingspagina maak je zeer gerichte content voor een zeer specifieke doelgroep, dus automatisch zal je een betere organische ranking in de zoekmachines verwerven.
  • Maak je gebruik van Adwords voor jouw advertenties, dan heb je grote kans dat de “cost per click” omlaag gaat en je per keer dat er geklikt wordt minder hoeft te betalen. Dit komt, omdat de landingspagina zeer relevant is voor de advertentie die naar de pagina linkt.

”Meten is weten” is het gezegde en om te weten of de landingspagina ook werkelijk aan jouw verwachtingen voldoet, is het goed om dagelijks de statistieken van de pagina te volgen. Je kunt dan op tijd verbeteringen aanbrengen of experimenteren met de plaats van de CTA op de pagina om te zien wat de beste resultaten geeft.

Pin It on Pinterest

Share This