Waarom is lokale vindbaarheid belangrijk?

Mensen zoeken steeds vaker online wat ze nodig hebben, zeker via smartphones. Voor bedrijven wordt het steeds belangrijker om op deze manier gevonden te worden online. Dit is absoluut zo voor lokale bedrijven, zoals loodgieters, kappers, …

Google heeft enkele maanden geleden ook een ingrijpende verandering aangebracht in de zoekresultaten. Vroeger werden er 3, 5 of 7 locale resultaten weergeven. Nu is dit aangepast naar standaard 3 zoekresultaten.

Dit kan je duidelijk zien in volgende screenshot.

Google-lokale-resultaten

Het is duidelijk dat dit zorgt voor een hogere concurrentie. Daarom zijn investeringen in lokale vindbaarheid zeker de moeite!

Enkele basisstappen

Start met een SEO audit

Ideaal start je door een algemene SEO audit te laten uitvoeren. Dit om te voorkomen dat er grote problemen zijn, die de vindbaarheid in lokale zoek zouden kunnen verstoren.

In een typische SEO audit worden de volgende zaken bekeken en geëvalueerd:

  • Is de website reeds geïndexeerd door Google?
  • Is de website vindbaar op de eigen bedrijfsnaam?
  • Review van de cijfers in Google Analytics
  • Is de website mobiel vriendelijk?
  • Zijn de title tags en meta descriptions ingevuld?
  • Is de on-page optimalisatie OK?
  • Zijn er duplicate content problemen?
  • Zijn er technische problemen?

Een SEO audit stopt natuurlijk niet hier. Een goede SEO partner kan al deze puntjes voor jou bekijken en evalueren. Daarna wordt er een stappenplan opgesteld om te bekijken hoe jouw bedrijf meer kan halen uit zoekmachines.

Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Eén van de belangrijkste stappen om je lokale vindbaarheid te verbeteren is het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina.

Door Google duidelijke informatie te bieden over jouw bedrijf, wordt je niet alleen beter weergegeven in Google Search, maar ook in Google Maps en Google+!

Google Mijn Bedrijf

Aanmelden bij Google Mijn Bedrijf kan je op deze pagina.

Zorg dat je gegevens accuraat en verzorgd zijn

Eén van de stappen waarbij je je kan onderscheiden van de concurrentie is je Google Mijn Bedrijf profiel. Veel bedrijven nemen namelijk niet de moeite om dit uitgebreid te verzorgen en overal de juiste informatie op te zetten.

Het is dus zeer aangewezen om je profiel echt 100% in orde te krijgen.
Denk hierbij aan:

  • Naam, adres en telefoon gegevens
  • Verwijzing naar de bedrijfswebsite
  • Toevoegen van foto’s
  • Toevoegen van reviews
  • De juiste categorie voor je bedrijf kiezen
  • Toevoegen van uitgebreide (en aantrekkelijke) omschrijvingen

Een goed ingevuld profiel krijgt van Google vaak een hogere ranking dan een mager ingevuld profiel!

Wees actief op sociale media

Sociale media zoals Facebook en LinkedIn zijn onmisbaar voor KMO’s. Je kan hier namelijk rechtstreeks je producten en diensten tegen een lage kost in de spotlights zetten. Daarnaast zijn je inspanningen op sociale media indirect ook een bijdrage aan je vindbaarheid in Google.

 

Zorg voor (goede) beoordelingen en reviews

Voor de vindbaarheid van je bedrijf helpt het om goede reviews te hebben. Google wilt zijn bezoekers namelijk altijd de beste optie voorschotelen.

Daarnaast helpen goede reviews om je conversie te verhogen. Zou jij namelijk liever een loodgieter inhuren die steeds beloond wordt met 5 sterren (en dus goed werk levert) of een loodgieter waarvan je online enkel klachten en slechte reviews vindt?

Je zorgt er dus best voor dat je je tevreden klanten vraagt om een goede review na te laten.

Zorg voor een mobielvriendelijke website

Google probeert zijn bezoekers steeds de beste zoekervaring voor te schotelen. Dit is ook zo voor mobiele gebruikers. Google kiest er dan ook voor om hogere rankings te geven aan websites die mobielvriendelijk zijn.

Testen of je website mobielvriendelijk is, kan via deze Google tool.

Pin It on Pinterest

Share This