Wat moet je weten over backlinks

Wat zijn backlinks?

Een backlink is een aanklikbaar deel tekst of afbeelding die vanop een andere website naar jouw website verwijst. Als iemand op het aanklikbare gedeelde van een link klikt, komt deze persoon op jouw website terecht.

Een voorbeeld:
Stel dat je een e-commerce website uitbaat, en je lanceert een nieuw product. Een blogger schrijft over dit product een review. In die review staat ook een link naar jouw website om het product te kopen. Deze link heet in SEO terminologie een backlink of inbound link.

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Google neemt meer dan 200 rankingfactoren in rekening bij het rangschikken van de zoekresultaten.
Eén van de belangrijkste factoren hiervan zijn de backlinks naar een website.

Algemeen gezien: hoe meer kwaliteitsvolle en relevante backlinks een website heeft, hoe groter de kans dat je website hoog rankt in de zoekmachines.

Hoe herken je goede backlinks?

Goede backlinks zijn relevant aan jouw website

Relevantie is één van de belangrijkste factoren voor de kwaliteit van een inkomende link. Een website die voornamelijk relevante backlinks krijgt naar zijn website, zal algemeen gezien hoger ranken in de zoekmachines. 1 backlink van een relevante bron is zelfs veel sterker dan 100 niet-relevante backlinks.

Niet-relevante backlinks zijn backlinks van websites die niets met jouw website te maken hebben. Bijvoorbeeld: stel dat je op je website fototoestellen verkoopt. Een backlink vanop bijvoorbeeld de website van een lokale Indische voetbalploeg, levert je geen bijkomende waarde op. Wat wel een relevante link zou zijn, is een backlink vanop een website die fototoestellen vergelijkt en beoordeelt.

Goede backlinks komen van een autoritaire bron

Backlinks van autoritaire bronnen zijn waardevol voor je SEO en je online reputatie. Hoe meer autoriteit de website die naar je gelinkt heeft, hoe beter je website zal vertrouwd worden door de zoekmachines. Dit uit zich in hogere rankings, en meer bezoekers naar jouw website.

Hier is een levensecht voorbeeld om uit te leggen hoe deze autoriteit werkt. Stel dat we twee kinesisten hebben: kinesist A en kinesist B. Kinesist A heeft veel klanten. Kinesist B heeft eveneens veel patiënten, maar heeft veel meer bekende patiënten, zoals gekende atleten en beroemdheden. Welke kinesist zal beter vertrouwd worden door het publiek? Duidelijk is het kinesist B die door het publiek aanzien zal worden als meer autoritair.

Zo werkt het ook in de online wereld. Als de backlinks naar jouw website voornamelijk afkomstig zijn van autoritaire bronnen, wordt jouw website algemeen gezien hoger gerangschikt in de zoekresultaten.

Wat zijn nu deze autoritaire bronnen? Enkele factoren die de autoriteit van een website beïnvloeden zijn:

  • De ouderdom van het domein
  • Hoe actief de website onderhouden wordt
  • De inkomende links van deze website
  • De frequentie waarin nieuwe content op de website wordt gepost

Wens je meer informatie over domein autoriteit?
Hier hebben wij reeds een artikel over geschreven: Wat is domein autoriteit en hoe kan je dit verbeteren.

Backlinks van websites met veel bezoekers hebben een hogere waarde

Je backlinks komen ideaal gezien van websites met veel bezoekers.

Bezoekers op de site die daar de content lezen, kunnen plots een link naar jouw website te zien krijgen. Als ze deze link volgen, komen ze meteen terecht op jouw website. Dit heet “referral traffic”, en kan ook een goede bron van verkeer naar jouw website opleveren.

Anchor tekst is belangrijk

In een link is anchor tekst het aanklikbare gedeelte, dat naar jouw website verwijst. De tekst die hier gebruikt wordt, is voor Google ook een rankingfactor. Stel dat je een website hebt over een kinesitherapie praktijk. Als in de inkomende links vaak het woord “kinesitherapeut” terugkomt, is dit voor Google een teken dat jouw website relevant is aan “kinesitherapeut”. Je kansen om te ranken op dit keyword worden op deze manier groter.

Maar: let op dat hier niet mee wordt overdreven. Als al je inkomende links steevast dezelfde anchor tekst krijgen, worden deze door Google snel beschouwd als spam. In principe is het je bedrijfsnaam of de naam van je website die het meest voorkomt in de anchor tekst van je inkomende links. Dit wordt beschouwd als een natuurlijk linkprofiel.

Nofollow links dragen geen rechtstreekse waarde toe voor SEO

Er bestaat een onderscheid tussen links. Enerzijds zijn er dofollow links (standaard) en anderzijds zijn er nofollow links.

Dofollow links geven waarde door aan je SEO. Of dit nu positief of negatief is, is compleet afhankelijk van de link.
Nofollow links hebben absoluut geen impact op je SEO.

Zijn nofollow links dan helemaal slecht? Absoluut niet. Het is zo dat dit soort links wel nuttig kunnen zijn om meer “referral traffic” te krijgen, en om de populariteit van je website te boosten.

Een “normaal” linkprofiel bestaat uit zowel dofollow als nofollow links.

Hoe herken je nofollow links?
Nofollow links zijn niet “oppervlakkig” herkenbaar. Hiervoor moet je in de broncode van de website duiken. Dit is gelukkig makkelijker dan je denkt.

Hier zie je het verschil tussen een dofollow en een nofollow link.

dofollow vs nofollow backlink
Een link inspecteren kan je op deze manier:

    1. Selecteer de link
    2. Rechtermuisklik op de link
    3. Klik op “Inspecteren”
    4. Je krijgt nu de broncode van de link te zien. Als hier nofollow in vermeldt staat, is de link een nofollow link. Anders is het een dofollow.

Backlink naar Webkampioen

Belangrijk om te onthouden

    • Niet alle backlinks zijn kwaliteitsvol
    • De belangrijkste factor voor een goede backlink is de kwaliteit en relevantie van de website waar de backlink op staat
    • De anchor tekst is belangrijk
    • Een teveel aan backlinks kan even problematisch zijn als een tekort
    • NoFollow links dragen geen rechtstreekse waarde bij voor SEO

 


Pin It on Pinterest

Share This