0477 / 71 10 75 info@webkampioen.be

Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan. Wie in zijn vrije tijd wel eens op sociale media vertoeft zal al meerdere keren in aanraking zijn gekomen met win- en deelacties aangeboden door bedrijven, winkels en webshops. Allen maken ze deel uit van een marketingactie waarbij men hoopt om meer Facebook likes te verkrijgen op hun pagina. En volgens hun redenering ook meer klanten en business. Maar is dat wel zo?

Zijn Facebook likes overrated?

Betrokkenheid is belangrijker dan likes

Sociale media wordt wereldwijd geaccepteerd als een belangrijk hulpmiddel in de marketingwereld. Toegegeven, het Facebook platform biedt een unieke mogelijkheid om je klantennetwerk op te bouwen. Maar te veel bedrijven vermoeden dat een Facebook like ook een effectieve klant is of wordt. Fout! Het is belangrijk om er bij stil te staan dat een like slechts het begin is om er voor te zorgen dat de volger een klant wordt. Heel wat winkels met een Facebookpagina weten niet wat ze ermee willen bereiken of nog minder hoe ze dat doel moeten bereiken.

Daarnaast is het goed om te beseffen dat niet het aantal likes ervoor zorgt dat je een groot bereik hebt bij het posten van inhoud. Zo heb je pagina’s die met 5000 fans toch slechts 150 mensen weten te bereiken, en heb je pagina’s die meer mensen bereiken dan ze fans hebben. Hoe gaat dit dan in zijn werk?
Wat belangrijker is dan het aantal fans dat je pagina heeft, is hoe actief en hoe betrokken je volgers zijn wanneer je iets post. Zodra mensen beginnen met je post te liken, te delen of comments op te geven, laat Facebook dit weten aan de vrienden van je fans. Op die manier komen ook zijn in contact met je merknaam en hebben ze de keuze om deze ook te gaan volgen.
Dit krijgt op den duur een viraal effect, en zo kan het zijn dat je duizenden mensen bereikt, terwijl slechts een paar 100 je pagina volgen.
 

Je posts bereiken slechts een handvol van je volgers

De meeste berichten of foto’s die je post op de tijdlijn van je pagina bereiken lang geen 10 percent van je volgers meer. Het organisch bereik neemt al jaren geleidelijk aan af.

Dit heeft verschillende redenen. Zo leven we tegenwoordig in een tijd van “content overload“. Er is nu eenmaal veel meer content beschikbaar dan iemand kan lezen. Facebook is hierop zeker geen uitzondering. Je doel moet dan ook zijn om betere content uit te brengen dan je concurrentie. Enkel zo kan je je hieruit onderscheiden, en echt een plaats verdienen in de Facebook feed van je volgers.
 

Je kan je ideale doelgroep makkelijk bereiken

Facebook is meer en meer een pay-to-play platform geworden. Je moet dus advertenties draaien, om je doelpubliek goed te bereiken. Facebook advertising heeft als grote voordeel dat je je advertenties kunt specificeren naar een bepaalde doelgroep. Verkoop je make-up producten, dan kan je adverteren op een doelgroep die vrouwelijk is. Ook kan je je advertenties instellen op interesses (zoals: make-up, parfum, …). Zo bereik je enkel mogelijk geïnteresseerden voor je pagina en betaal je niet overbodig voor bijvoorbeeld een mannelijk publiek. Deze manier van adverteren is voor iedereen toegankelijk. Of je nu 100, 1.000 of 10.000 likes hebt op je pagina. Daarna kan je beginnen met je likes om te zetten in klanten.
 

Inhoud is belangrijk

Wanneer je pagina over heel wat likes beschikt dan wil je ook dat je publiek interesse toont in wat je aanbiedt. De inhoud van wat je dan ook deelt of post op je pagina is dan ook erg belangrijk. Goede inhoud wordt al makkelijker gedeeld, bezorgt je een groter publiek en nog belangrijker… zorgt ervoor dat er meer engagement komt op je pagina waardoor je nog meer potentiële klanten zal gaan sprokkelen. Het belang van dit engagement heb je ondertussen al kunnen lezen in de eerste reden.

Je behoudt beter zelf de controle over je fans

Stel dat je je volledige fanbasis opgebouwd hebt op Facebook. Facebook is in dit geval in principe de baas over jouw fans. Want wat als Facebook (op basis van een algoritme) beslist om jouw posts niet meer te tonen aan je doelpubliek? Dan heb jij geen enkele manier meer om je duurzaam opgebouwd publiek te bereiken.

Een betere strategie is om nuttige informatie te delen met je volgers in ruil voor hun contactgegevens. Denk hierbij aan het gratis weggeven van een whitepaper, tutorial of ebook in ruil voor email gegevens.
Wanneer iemand bereid is om zijn gegevens met je te delen, wijst dit op een actieve interesse voor je product. Zo wordt email marketing naar deze doelgroep ineens een manier om 100% bereik en verkoop te verkrijgen.

Dan maar geen likes meer?

Het zou verkeerd zijn om te stellen dat Facebook likes geen waarde hebben. Het is echter wel een feit dat hun waarde serieus is gedaald. Likes versieren door middel van deelacties levert je grotendeels volgers op die je enkel volgen omwille van de prijzen die je weggeeft. Dit soort acties boost dus vooral het nummer fans en niet je verkoop.

Om succesvol te zijn op sociale media dien je dus vooral te focussen op echte volgers, in plaats van je blind te staren op het aantal likes. Daarnaast moet je je focussen op een strategie die van likes echte volgers en klanten maakt.
 


 

Pin It on Pinterest

Share This