0477 / 71 10 75 info@webkampioen.be

Als jij een e-commerce website uitbaat, dan geef je om SEO (de vindbaarheid van je website in zoekmachines als Google).
Als je dat nog niet doet, maak je er best een punt van om hier zo snel mogelijk mee te starten. Je geeft namelijk zomaar verkoop weg aan de concurrentie.

Het probleem is: SEO kan ingewikkeld zijn, en al helemaal als je producten online verkoopt.

Als webshop uitbater heb je ook veel verschillende verantwoordelijkheden aan je hoofd. Lange termijn marketing wordt dan ook als eerste vergeten.
De meeste uitbaters hebben ook niet de expertise die vereist is om een webwinkel beter te laten scoren in Google.

Daarom helpen wij je bij Webkampioen graag met deze blogpost over 7 cruciale SEO tips voor e-commerce websites.

Tip 1: Vermijd duplicate content

Eén van de vaakst voorkomende problemen bij webwinkels is duplicate content.
Duplicate content is dezelfde content die op meerdere URL’s vindbaar is.

Wat zijn de mogelijke oorzaken?
Duplicate content heeft meerdere mogelijke oorzaken. In dit artikel gaan we ervan uit dat het gaat om een technische oorzaak (en niet dat je de productbeschrijving van je fabrikant zomaar hebt overgenomen: zie tip 2).

Een voorbeeld van duplicate content gerelateerd aan e-commerce websites:

Deze 4 links verwijzen allemaal naar 1 pagina met in principe identiek dezelfde content.
Voor Google (en andere zoekmachine’s) zijn dit echter 4 aparte links, met 4x dezelfde inhoud.

Wat is nu het probleem van deze duplicate content?
Het probleem ligt erin dat Google deze 4 URL’s ziet alsof het 4 aparte pagina’s zijn.
Google weet dus niet welke pagina ze moet ranken in de zoekmachine, en welke de belangrijkste is.
Hoe meer onduidelijkheid er hier zich vormt, hoe minder kans je hebt dat Google jouw pagina effectief hoog zal rangschikken!

In dit voorbeeld beconcurreer je je eigen pagina met maar liefst 3x “dezelfde” pagina!

Wat is de oplossing?
Om deze situatie weg te werken, hebben de zoekmachines een HTML tag ontwikkeld: de zogenaamde rel=canonical tag.
Hoewel dit heel ingewikkeld klinkt, valt het simpel uit te leggen en makkelijk te implementeren.

Door de rel=canonical tag op een pagina te plaatsen, vertel je aan Google dat dat de pagina is die je wil zien verschijnen in de zoekmachine rankings.

Op de website van ikziewatjijnietziet.com (een Webkampioen klant) is deze HTML tag correct geïmplementeerd, zoals je ziet in onderstaande screenshot van de broncode.
Google begrijpt nu dat deze pagina de basispagina is die we willen zien verschijnen in de rankings.

broncode rel-canonical

Een goed CMS (WordPress, Magento, …) dat goed ingesteld is op SEO vlak zorgt ervoor dat deze code automatisch bijgevoegd wordt aan iedere pagina. De rel=canonical tag heeft steeds dezelfde stijl als de tag in de screenshot.

Tip 2: Gebruik de productbeschrijving van de fabrikant NIET!

Deze tip is gerelateerd aan de voorgaande tip over het vermijden van duplicate content.

Je kent het principe. Je wilt zoveel mogelijk producten op je webshop toevoegen en tentoon stellen, om zo de verkoop te maximaliseren.
Het is handig dat je fabrikant je voorziet van een spreadsheet, met daarin alle specificaties zoals naam, foto’s, beschrijvingen, ….

De meeste webshops nemen dan ook standaard integraal de beschrijvingen over die de fabrikant meelevert.
Door de beschrijvingen zomaar over te nemen is er echter geen enkele manier waarop je je kan onderscheiden.
En Google kan jou dus ook niet onderscheiden van je concurrenten. Waarom zou jij dan hogere posities krijgen in de zoekmachines?

Wat is de oplossing?
Uiteindelijk wil je voor ieder product in je webwinkel een uniek geschreven productbeschrijving.

Is dit te intensief? Start dan alvast met de bestverkochte producten, of plan iedere week een uurtje werk om beschrijvingen te herschrijven.

Heb je geen vlotte pen? Je kan ook opteren om teksten voor jouw webwinkel op maat te laten schrijven.
Neem hiervoor een kijkje op textbroker.nl.

Tip 3: Zorg voor unieke meta beschrijvingen op iedere pagina

Meta beschrijvingen worden niet gebruikt door Google om je website te ranken. Ze bevatten met andere woorden geen ranking factoren.

Voorbeeld van een meta-beschrijving

Meta beschrijvingen worden wel gebruikt om bezoekers een korte uitleg te geven over jouw pagina. Ze zijn super handig voor mogelijke bezoekers om te zien waar jouw pagina om draait. Daarom zijn ze belangrijk voor jou. Jij wil de meta beschrijvingen inzetten om meer bezoekers naar jouw site te lokken (in plaats van naar de concurrentie).

Vaak is het zo dat meta beschrijvingen vergeten worden. Ideaal heeft iedere pagina een op maat geschreven meta beschrijving.

Je meta beschrijving kan je in de meeste CMS systemen (WordPress, Magento, …) per pagina wijzigen.

Tip 4: Toon product reviews

Een significant deel van je bezoekers is op zoek naar meer informatie over producten.
Reviews kunnen hierbij extra informatie geven aan de bezoekers: hoe hebben andere personen het product ervaren?
Hoe meer informatie je kan bieden aan bezoekers, hoe beter.

Een bijkomend voordeel hierbij is dat je door de reviews ook extra content krijgt op je pagina.
Google houdt van content. De zoekmachine is ook slim genoeg om te weten dat reviews een zekere waarde bijdragen aan een productpagina, en zullen deze dus ook mogelijk hoger rangschikken!

Tip 5: Zorg dat je website snel laadt

De snelheid waarmee een website geladen wordt is een factor voor Google. Hoe sneller een website laadt, hoe hoger de website mogelijks gerangschikt word.

Enkele goede tests waarmee je kan testen hoe snel je website laadt zijn deze tools van Pingdom en Google Pagespeed Insights.
In deze tools moet je enkel je URL ingeven, en zo kan je kijken hoe snel je website laadt (en hoe je deze verder kan optimaliseren).

Snelheid optimalisatie is een specialisatie op zich. Toch geven we je graag enkele tips mee die je zelf kan uitvoeren:
• Zorg voor een goede kwaliteitsvolle hosting
• Optimaliseer afbeeldingen zodat ze niet te groot zijn qua bestandsgrootte
• Verwijder onnodige bestanden van de website

Tip 6: Optimaliseer product afbeeldingen

Afbeeldingen zijn zowat het belangrijkste element op productpagina’s. Gezien mogelijke klanten niet (zoals in een fysieke winkel) het product kunnen vastnemen en bestuderen, zijn de foto’s het enige wat ze hebben om het product te bekijken.

Daarnaast zijn je product afbeeldingen ook een mogelijke bron van verkeer. Jouw productafbeelding kan vindbaar zijn in Google Image Search. Vanuit Google kan je dan rechtstreeks naar de pagina gaan waarop de afbeelding gebruikt wordt (en ideaal gezien dit is dus jouw webshop).

google image search

Enkele tips om je afbeeldingen SEO vriendelijker te maken
• Zorg voor een goede bestandsnaam die voorzien is van keywords (vb. Verrekijker-cl-pocket.jpg)
• Vul de alt en title tags in, en voorzie deze van een korte beschrijving van de afbeelding
• Zorg dat je afbeelding niet te zwaar is qua bestandsgrootte
• Zorg bij voorkeur voor een .JPEG bestand (deze hebben meestal een kleinere bestandsgrootte dan bijvoorbeeld .PNG)

Tip 7: Zorg voor gebruiksvriendelijke URL’s

Gebruiksvriendelijke URL’s zijn ook SEO-vriendelijke URL’s.
Deze URL’s bevatten keywords, en zijn niet opgemaakt uit bijvoorbeeld parameters.

Door de opname van keywords kan Google meer informatie uit de URL halen. Daarnaast haalt ook een bezoeker meer informatie (verwachtingen) uit de URL.

Ter illustratie: wat is de aantrekkelijkste URL?
Waar denk je dat Google of een bezoeker het meeste informatie uit kan halen?
http://ikziewatjijnietziet.com/shop/verrekijkers/cl-pocket/verrekijker-cl-pocket-8x25
http://ikziewatjijnietziet.com/?p=208

Stel dat iemand op zoek is naar “Verrekijker cl pocket 8x25”, en Google heeft de keuze tussen de twee bovenstaande links om te rangschikken in de zoekresultaten.
Bij Google is het dan zo dat de URL met de keywords erin in de meeste gevallen de bovenhand krijgt op de andere link.
 
 


Verdere interesse?

Op het vlak van SEO is er natuurlijk nog meer mogelijk voor e-commerce websites.
In de meeste gevallen moet dit echter specifiek per website bekeken worden.

Heb je verdere vragen in verband met SEO bij e-commerce websites?
Bij Webkampioen helpen we je graag. Neem gerust contact op via onderstaand contactformulier.
We bekijken graag wat wij voor jou kunnen doen.
 
 

Heb je vragen over SEO optimalisatie voor een e-commerce website?

Neem dan contact op met Webkampioen, online marketingspecialisten met ervaring in webdesign.

Pin It on Pinterest

Share This