0477 / 71 10 75 info@webkampioen.be

Wat is domein autoriteit en waarom is het belangrijk?

Domain Authority (DA) of domein autoriteit is een veelgebruikt begrip binnen de SEO wereld.

Voor het sorteeralgoritme van Google zijn er heel veel factoren, maar de domein autoriteit is een belangrijke factor voor een SEO proces.
Het staat voor de mate waarin Google vertrouwen heeft in de autoriteit van je website.

De domein autoriteit is voor alle pagina’s op een domein hetzelfde, of dit nu de homepagina of de contactpagina is. Diverse pagina’s hebben wel een specifieke Page Authority, wat een individuele score is per pagina.

De domein autoriteit wordt meestal weergeven als een waarde tussen 0 en 100. Hoe hoger de autoriteit voor je website, hoe hoger je zal weergegeven worden in de zoekresultaten. Daardoor haal je dan ook meer bezoekers naar je website.

Een domein autoriteit score van 100 halen is niet denkbaar voor een klein bedrijf. Dit is voorbehouden voor de internetgiganten zoals Facebook, Twitter en Google.

Een ander belangrijk punt is hoe de domein autoriteit verhouding is tussen jou en de concurrentie. Zo kan je een heel hoge domein autoriteit hebben, maar als de concurrentie hier ook al jarenlang aan werkt en veel hoger is, zal je deze niet snel kunnen inhalen.

Hoe kan je je domein autoriteit meten?

De domein autoriteit is een waarde binnen het sorteeralgoritme van Google. De eigelijke domein autoriteit wordt niet vrijgegeven door Google. Wat wel in de buurt komt is de domein autoriteit die door de inbound marketing firma Moz wordt berekend.

Om domein autoriteit te meten gebruiken wij de Moz Toolbar, waarop je de domein autoriteit van een website makkelijk kan aflezen. In volgende afbeelding zie je de DA (rood omkadert) van de website van een Webkampioen klant.

Domein-Autoriteit

Belangrijk is wel om je niet blind te staan op de Domein Autoriteit, die gegeven wordt door Moz. Dit is een indicatie, en is daarom absoluut niet hoe Google het ziet. Moz beschikt namelijk niet over de immense hoeveelheid gegevens die Google wel heeft. Ook de bron van de data (Mozcape index) ververst slechts 1x per maand, waardoor je dus soms een hele tijd moet wachten op nieuwe gegevens.

Hoe kan je je domein autoriteit verhogen?

 

1. Zorg voor goede links naar jouw website

Links die wijzen naar jouw website zijn een belangrijke factor voor domein autoriteit.

Simpel gezegd komt het erop neer om:

  • Goede links te verdienen
  • Slechte links weghalen

Linkbuilding (een veelgebruikte SEO techniek) is echter een discipline op zich, en wordt ook best uitgevoerd door een firma of freelancer met verstand van SEO. Vergevorderde technieken in verband met linkbuilding vallen dus ook buiten de scope van dit artikel.

Een goede manier om zelf links te proberen verdienen naar jouw website is door het toevoegen van een content marketing strategie.
Zo kan goede content (bijvoorbeeld informatieve blogposts) links verdienen van andere websites, of aandacht krijgen op sociale media. Hierdoor krijg je meer links die verwijzen naar jouw website, wat gunstig is voor je domein autoriteit, en bijgevolg zorgt voor hogere rankings en meer bezoekers die vanuit Google naar jouw website komen.

Wat ook steeds zinvol is, is bekijken welke websites reeds verwijzen naar je concurrenten. Via deze links kan je dan ook vernieuwde inspiratie krijgen, of kan je meteen ook proberen om deze websites ook naar jouw website te laten verwijzen.

2. Links diversiteit

Het is heel belangrijk om een “divers linkprofiel” te behouden.
Zo is het heel onnatuurlijk als alle links op enkele maanden tijd verdiend zijn, of als alle links bijvoorbeeld uit directories komen.

Zo is het beter om bijvoorbeeld elke maand enkele uren te spenderen aan het verkrijgen van nieuwe links, in plaats van in 1x 20u.
Het laatste lijkt voorgevallen te zijn in het linkprofiel van een concurrerende website.

Onnatuurlijk-linkprofiel

3. Focus niet enkel op SEO

Voor je domein autoriteit te verhogen, moet je ook verder denken dan enkel een SEO strategie.

Zo is het bijvoorbeeld gunstig als mensen zoeken op Google naar jouw “merk”.
Google ziet dat mensen actief op zoek zijn naar jouw merk/bedrijf, en dit zal ook zorgen dat Google jouw website als bekender en autoritairder gaat beschouwen. Dit kan dus ook zorgen voor een boost in de domein autoriteit van je website.

Enkele marketing kanalen die je kan overwegen:

  • Inzet op sociale media
  • AdWords advertenties om je aanwezigheid in de zoekmachines verder te vergroten
  • Reclameboodschappen op radio en televisie
  • Reclameadvertenties in relevante tijdschriften
  • Email marketing
  • Advertenties in het straatbeeld

4. Zorg voor een goede on-page optimalisatie

Een goede on-page optimalisatie is een fundament voor een verdere SEO campagne.

Het optimaliseren van sitemap.xml of robots.txt bestanden is niet het meest sexy werk, maar zonder deze belangrijke items zal je SEO campagne niet zo effectief zijn als ze mogelijk kan zijn.

Let ook op voor het optimaliseren van je title tags en meta descriptions. Een goede tool om deze te optimaliseren is deze Snippet Optimizer.
Goede title tags en meta descriptions kunnen het verschil maken tussen iemand die doorklikt naar jouw website, of naar de website van een concurrent.

5. Wees geduldig

Een SEO campagne is een marathon, en geen sprint.
Zo heeft ook bijvoorbeeld de Domain Age een invloed op de autoriteit van een website. De Domain Age is een simpele cijferwaarde voor hoeveel jaren de website al bestaat.

Een website die al meerdere jaren bestaat, zal dus in de meeste gevallen een hogere domein autoriteit krijgen dan een nieuwe website.

Om de domein ouderdom te testen, kan je terecht op de volgende tool: http://www.webconfs.com/domain-age.php
 

Conclusie

De domein autoriteit van je website is een belangrijk gegeven in je vindbaarheid in de zoekmachines.
Hoewel je domein autoriteit moeilijk te verhogen/beïnvloeden is, zijn er wel enkele zaken die je kan doen om deze te verhogen.

Belangrijk is dat je je verwachtingen correct stelt.
Zo is een SEO campagne een marathon, geen sprint, en kan het een hele tijd duren voor je domein autoriteit verhoogd. Het overhaasten kan zelfs negatieve gevolgen hebben.

Het belangrijkste dat je kan doen is om consistent op een positieve manier te werken aan de website.

 


 

Wens jij ook meer bezoekers naar jouw website?

Wens jij ook meer bezoekers naar jouw website? Via Online Marketing technieken als SEO?
Vraag gerust een vrijblijvende offerte of neem contact op via het contactformulier!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Pin It on Pinterest

Share This