0477 / 71 10 75 info@webkampioen.be

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is een reeks technieken die je kan toepassen op een website, zodat deze hoger rankt in Google en dus meer bezoekers kan aantrekken.

Binnen SEO is het zo dat er geen magische formule is om snel hoger te ranken binnen Google.
SEO is een marathon, en geen sprint.

Wel is het zo dat alle beetjes kunnen helpen. Daarom hebben we onderzocht of spelling en grammatica op je eigen website factoren zijn waar Google rekening mee houdt bij het sorteren van de zoekresultaten.

Met deze vraag kunnen we terecht bij Matt Cutts, die in het verleden hierover commentaar heeft gegeven.

Matt Cutts

Matt Cutts is een Amerikaanse software engineer bij Google. Hij is het vroegere hoofd van het “anti-spam” team, en werkt momenteel in het “search quality” team.

In deze video uit 2011 geeft hij antwoord op de vraag: “Do spelling and grammar matter when evaluating content and site quality?”



Het letterlijke antwoord was toen dit:

“It’s not used as a direct signal within our rankings, so its not one of the over 200 different signals that we use to assess the quality of a page. But I think that it would be fair to think about using it as a signal.” – Matt Cutts, 2011

Dit antwoord stamt uit 2011. Uit zijn antwoord viel af te leiden dat spelling en grammatica geen directe invloed heeft op de rankings in Google, maar dat ze dit wel wouden implementeren.

Nu schakelen we over naar een video uit 2013, 2 jaar later.
Toen werd hem de vraag gesteld: “Should I correct the grammar of comments on my blog?”



Dit is het antwoord dat hij tijdens deze video gaf:

“. . . as long as the grammar on your own page is fine.”
“Just make sure that your own content is high quality.”

Uit deze antwoorden valt af te leiden dat slechte spelling en grammatica in commentaren op je website geen probleem is, zolang dit in je eigen content wel goed is.
Vermoedelijk is dit dus geïmplementeerd geweest binnen Google.

De kans is dan ook groot dat deze implementatie gebeurde tijdens een Panda Update.

Google Panda

Google Panda is een update in het Google sorteeralgoritme dat eerst werd geïmplementeerd in februari 2011.
Deze update had als doel om “lage kwaliteit sites” en sites met weinig content uit de zoekmachine te houden.

Hierdoor krijgen gebruikers van Google na deze update betere zoekresultaten te zien.

Websites worden door de Google Panda code nagekeken. Google zoekt hierbij signalen van “slechte content”.
Enkele voorbeelden:

  • Zijn er spelfouten of grammatica fouten op de pagina?
  • Is het artikel goed geschreven en opgebouwd, of is het vlug-vlug in mekaar gestopt?
  • Is er in het artikel aandacht gegeven aan details, oftewel content-diepte?

Onze conclusie: zorg voor correcte spelling en grammatica

Op dit moment valt uit de commentaar van Matt Cutts af te leiden dat Google inderdaad rekening houdt met spelling en grammatica. Vermoedelijk is dit geïmplementeerd via de Google Panda updates.

Laat SEO echter niet de enige reden zijn om te zorgen voor verzorgde content. Je wil toch ook niet dat mogelijke klanten jouw website bezoeken en hier “duizent tiepvouten” in vinden?


Wens jij ook meer bezoekers naar jouw website?

Wens jij ook meer bezoekers naar jouw website? Via Online Marketing technieken als SEO etc?
Vraag gerust een vrijblijvende offerte of neem contact op via het contactformulier!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Pin It on Pinterest

Share This