0477 / 71 10 75 info@webkampioen.be

Social media is niet meer uit het marketing landschap weg te denken. Het is ook een van de beste kanalen ooit om zonder gigantische investeringen een relatief onbekende onderneming onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Tegelijkertijd zijn er veel fouten te maken met social media. Om de kracht van social media ten volle te benutten is het belangrijk dat je goed van start gaat, weet waar je mee bezig bent en weet welke blunders je moet vermijden.

1. Kies je kanalen zorgvuldig

Het kan verleidelijk zijn om direct elk mogelijk social media kanaal te gaan gebruiken, want ‘hoe meer, hoe beter’. Het is echter lastig genoeg om originele, relevante content te bedenken zonder dat je dit moet doen voor Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, Tumblr, Google+, Digg, StumbleUpon, Delicious, Blogger en tientallen andere social media sites.

De content die je deelt via social media werkt het best als deze is opgesteld voor een specifiek kanaal. Simpelweg kopiëren zorgt voor een slecht fundament voor het hele social media marketing proces en kan meer kwaad dan goed doen. De eerste indruk telt namelijk, zeker op social media.

De focus zou in eerste instantie kwaliteit moeten zijn, niet kwantiteit. Kies dan ook enkel de sociale netwerken waar je het meest relevante publiek vindt. Wanneer je de vruchten van social media marketing begint te plukken, je onderneming groeit en je een groter social media team kunt opzetten, kan je altijd uitbreiden naar nieuwe netwerken.

2. Zorg dat je je posts dubbelcheckt op inhoud

Herinner je je de post van Gerard Joling, rond de finale van het razend populaire K3 zoekt K3?

De mogelijke K3’tjes kregen tijdens de wedstrijd een nieuwe haarkleur, die een beslissende rol kreeg in de finale. Hier kwam ook heel wat geheimzinnigheid bij kijken - zo moesten de meisjes oa geheimhoudingscontracten ondertekenen, en moesten ze een hele tijd rondlopen met grote mutsen.

En dan kwam er een heel ongelukkige Instagram post van presentator Gerard Joling, waarin hij een foto van de generale repetitie online zette. Jammer genoeg met de meisjes (en hun haarkleur) herkenbaar in beeld.

Gerard-joling

 

Mediastunt van Studio 100? Misschien. De gebrekkige afhandeling tijdens de finale doet echter anders vermoeden.

Niet zo’n geslaagd gebruik van sociale media? Heel waarschijnlijk!

3. Laat agressieve verkoop tactieken achterwege

Een sales team dat het genereren van sales boven alles zet is in sommige ondernemingen een waardevolle toevoeging, maar heeft geen plek binnen je social media strategie. Wanneer je aanwezigheid op social media zich kenmerkt door non-stop zelfpromotie zonder interactie met het publiek, zal je datzelfde publiek als sneeuw voor de zon slinken.

Een beperkte hoeveelheid zelfpromotie is prima, maar je dient een balans te vinden tussen marketing aan de ene kant en interessante content en interactie met het publiek aan de andere kant. Je kunt hiervoor het best de 80/20 regel volgen. 80 procent content en interactie versus 20 procent marketing. Creatieve communicatie via social media helpt je een publiek opbouwen en zorgt voor een band met je potentiële klanten. Simpelweg je advertentie teksten naar je Facebook pagina kopiëren is gedoemd te mislukken.

4. Planning is alles

Wanneer potentiële klanten je ondernemingen niet kennen of vertrouwen, maakt het niet uit hoe geweldig je product of service is. Verwachten dat je content viraal gaat en talloze nieuwe klanten genereert zonder dat je hier hard en lang moet werken is geen strategie.

Verschillende vormen van content met elkaar linken, quizzen, publiekspeilingen en video’s zullen helpen, maar het belangrijkst is dat je een schema opstelt voor het plaatsen van nieuwe content en je er aan houdt. Het publiek zal gewend raken aan je aanwezigheid en je interacties op social media. Uiteindelijk zorgt dit voor een band die je via traditionele media nooit op hebt kunnen bouwen, wat zich zal vertalen in ROI.

5. Geen content is beter dan saaie content

Een van de belangrijkste verschillen tussen social media en traditionele kanalen is dat je een gesprek aan kan gaan met je publiek. Probeer weg te blijven van saaie, standaard openingszinnen om deze gesprekken aan te gaan, maar laat een positieve indruk achter door het gebruik van humor, intelligentie en een oprechte interesse in het publiek. Probeer de persoonlijkheid van de onderneming te vertalen in de toon van je interacties op social media.

Wanneer bovenstaande lukt ben je al snel aan het verkopen zonder actief te verkopen. Je wilt in eerste instantie zoveel mogelijk mensen bereiken en gesprekken aangaan, dus probeer het publiek niet te vervelen. Je zou weleens ongemerkt potentiële klanten af kunnen schrikken.

6. Blijf enthousiast

Het is onwaarschijnlijk dat je aanwezigheid op social media zich binnen een week vertaalt in een verdubbeling van je omzet. Voor veel ondernemers kan dit gebrek aan snel resultaat demotiverend werken. Onthoud echter dat social media marketing eerder een marathon dan een sprint is. Zorg dat je op de hoogte bent van de resultaten van elk uniek stuk content en gebruik die data om je social media strategie in de loop der tijd te verfijnen. Zo zal je steeds meer publiek aanspreken, steeds meer interactie zien, een hechtere band met bestaande klanten opbouwen en een gunstige indruk op potentiële klanten achterlaten.

7. Zoek hulp

Social media marketing is jong, maar in de de afgelopen jaren heeft onze firma waardevolle kennis over het kanaal opgedaan door talloze social media strategieën op te zetten en uit te voeren voor zowel kleine, als grote ondernemingen. Zoals we eerder al aangaven is social media marketing een marathon en geen sprint, maar dankzij de hulp van professionals de de kennis van talloze campagnes gebruiken om je op weg te helpen, begint die marathon met een vliegende start.

Is je interesse gewekt? Contacteer ons vandaag nog voor een vrijblijvende introductie.

Pin It on Pinterest

Share This