0477 / 71 10 75 info@webkampioen.be

LinkedIn wordt soms de Facebook voor de werkende en volwassen professional genoemd. Natuurlijk zijn er overeenkomsten met Facebook en andere vormen van social media. Daarnaast zijn er essentiële verschillen. De meeste LinkedIn-gebruikers onderhouden naast een persoonlijk netwerk vooral ook een zakelijk netwerk van collega’s, ex-collega’s, mogelijke prospects, bestaande klanten en leveranciers. Tevens is er een grote groep die LinkedIn gebruikt om carrièremogelijkheden te benutten, van baan te veranderen of om gewoon een nieuwe baan te vinden.

Waar je in je privé-social media nog wel eens een foutje kan maken en je dit ook nog kan permitteren, is de kans dat je er binnen zakelijke social media op afgerekend wordt en er negatieve gevolgen van ondervindt, een stuk groter. De reputatieschade is navenant.

Hieronder geven we aandacht aan een aantal veelvoorkomende en makkelijk te voorkomen fouten op LinkedIn. Lees ze aandachtig en doe er je voordeel mee.

Een profiel vol tiepvouten

Linkedin-typfouten

Een sollicitatiebrief en een cv zien er over het algemeen keurig verzorgd uit. Bij een eerste bezoek aan een mogelijke klant zal een accountmanager ook niet in zijn zaterdagse kloffie verschijnen. Die eerste indruk is immers vaak cruciaal. Geldt dat dan ook niet voor je LinkedIn-profiel?
Helaas zijn er vele duizenden profielen vol schrijf- en grammaticafouten. Zelfs fouten in de eigen naam en de bedrijfsnaam zijn geen uitzondering. Niemand schrijft 100% foutloos, maar er zijn grenzen. Fouten met d/t zijn wijdverbreid, evenals on juist spatie gebruik. LinkedIn heeft geen ingebouwde spellingschecker. Wie van zichzelf weet dat hij moeite heeft met spelling en grammatica, zou kunnen overwegen om zijn profieltekst eerst op te stellen in MS-Word, of iemand anders de tekst kritisch laten beoordelen.

Geen profielfoto of een dubieuze foto

Op LinkedIn zoeken professionals contact met jou als persoon. Willen ze contact met je bedijf, dan zoeken ze wel een meer anonieme bedrijfswebsite. Ze willen zien wie ze voor zich hebben. Een profiel zonder foto wekt de indruk niet ‘af’ te zijn, of kan gevoelens oproepen dat je wel iets te verbergen zult hebben. Zorg voor een duidelijke profielfoto, liefst professioneel genomen.
Maak ook niet de fout om een profielfoto te plaatsen die op Facebook wel normaal is, maar binnen een zakelijke omgeving niet. Geen avatars van schattige kittens, geen foto met je partner en al helemaal niet met ontbloot bovenlijf en zonnebril. Daar zijn andere kanalen voor.

Verwaarlozen van je netwerk

Elke spin weet instinctief dat de draden van zijn web, zijn letterlijke netwerk, regelmatig onderhouden en ververst moeten worden. Dat geldt ook voor een sociaal en zakelijk netwerk. Feliciteer je connecties met verjaardagen, jubilea of veranderingen in functie. Laat zien dat je belangstelling hebt en dat zij in jouw gedachten zijn. Een veel grotere kans dat ook jij bij hen op de longlist of shortlist blijft.
Wees geen ‘Freddy Freeloader’. Te veel mensen op LinkedIn komen alleen halen, maar brengen zelden iets. Als je alleen van je LinkedIn-connecties gebruikt maakt op het moment dat jij concreet wat nodig hebt, gaat dat uiteindelijk tegen je werken. Adviseer, breng je connecties in contact met anderen, wees actief.

Geen gebruik maken van LinkedIn-groepen

Een van de sterke punten van LinkedIn met meerwaarde voor gebruikers, zijn de LinkedIn-groepen. Ze kunnen betrekking hebben op je vakgebied, je studie, je interesses en hobby’s en vergeet ook de groepen van afgestudeerden aan dezelfde opleidingsinstituten niet. Maak gebruik van die groepen en participeer in discussies. Kom je dan iemand tegen die je aan je netwerk wilt toevoegen, dan is lidmaatschap van een gemeenschappelijke groep een uitstekende ijsbreker.

Maak je profiel volledig

Veel profielen zijn slecht of lange tijd niet onderhouden. Is je profiel verouderd en onvolledig, dan is de kans groot dat geïnteresseerde personen jouw profiel niet zien bij een zoekopdracht. Besteed aandacht aan je profieltekst, deel het op in secties en voorzie ze van zoektermen waar een recruiter op kan selecteren. Voeg relevante ‘skills’ toe, maar overdrijf niet. Voeg ook geen skills toe die door LinkedIn niet herkend worden. Een recruiter zal deze niet als zoekterm hanteren. Vraag ook actief om aanbevelingen. En probeer daarin te sturen. Laat ze specifiek zijn en niet algemeen. Iedereen werkt immers hard en iedereen kan omgaan met stress. Daarmee onderscheid je je niet.
Heb je een hele specifieke hobby of interesse? Vermeld deze; het zegt wat over jou als persoon. Je weet nooit waar een mogelijke connectie op zoek naar is. Je profiel op LinkedIn is in feite jouw cv. Geef het dan ook de aandacht die het verdient.

Maak je uitnodigingen persoonlijk

Heb je het wel eens meegemaakt? Je ontvangt een uitnodiging via LinkedIn en je hebt geen flauw idee wie die persoon is of waar hij je van meent te kennen. De connectie-verzamelaar haalt de schouders op en voegt de persoon gewoon toe. Als je zelf alleen een actief netwerk van relevante connecties wilt, heb je behoefte aan meer informatie. Geef die zelf dan ook als jij iemand toevoegt. Een persoonlijk berichtje doet wonderen; aangeven waar je iemand van kent ook.
In het verlengde hiervan wijzen we even op het bestaan van de LinkedIn-app. Gebruik deze niet om connecties toe te voegen. Met deze app kan dat alleen op de generieke manier. Neem de tijd om plaats te nemen achter je pc of laptop en maak je uitnodiging dan persoonlijk.

Pin It on Pinterest

Share This